Statut
Polski Instytut Myśli Gospodarczej
Postanowienia ogólne
§ 1
Fundacja pod nazwą Fundacja Polski Instytut Myśli Gospodarczej, zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez Zbigniewa Pisarskiego zam. w miejscowości (…), Adama Jarczyńskiego zam. w miejscowości (…) zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym w Kancelarii Notarialnej w Lublinie przy ul. Fryderyka Chopina 17 lok 4 w dniu 18 marca 2013 r. przed notariuszem Pawłem Mrozem działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
§ 2
Siedzibą Fundacji jest Warszawa.
§ 3
- Fundacja działa na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania celów społecznych i gospodarczych może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 4
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Sprawiedliwości.
§ 5
Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
§ 6
Fundacja jest apolityczna i nie jest związana z żadnym wyznaniem.
§ 7
Fundacja używa pieczęci wskazujących jej nazwę, siedzibę oraz dane identyfikacyjne.
§ 8
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
Cele i zasady działania Fundacji
§ 9
Celem Fundacji jest:
- Zwiększenie świadomości społecznej w zakresie wiedzy prawniczej i ekonomicznej oraz wpływu regulacji na życie społeczne i ekonomiczne;
- Pobudzenie wśród społeczeństwa postaw obywatelskich;
- Wypromowanie debaty publicznej opartej na wiedzy, jako powszechnego standardu w życiu publicznym;
§ 10
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- organizowanie i finansowanie badań dotyczących tworzenia i stosowania prawa;
- inicjowanie i wspieranie programów informacyjnych, służących krzewieniu wiedzy na temat mechanizmów rynkowych, instytucji demokracji, praw obywatelskich, a także propagowaniu postawy obywatelskiej oraz ekonomicznej samodzielności i inicjatywy;
- organizowanie wykładów, seminariów i konferencji służących przekazywaniu wiedzy, gromadzeniu danych i informacji z zakresu działalności Fundacji;
- inicjowanie i wspieranie programów badawczych mających dostarczyć wiedzy na temat zjawisk społecznych, ekonomicznych i politycznych, w zakresie oświaty, kultury, ochrony środowiska oraz ochrony zdrowia i pomocy społecznej;
- inicjowanie i wspieranie programów i przedsięwzięć podejmowanych przez placówki prowadzące działalność naukową, naukowo-techniczną, oświatową, kulturalną (także kultury fizycznej i sportu), ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów;
- inicjowanie i wspieranie kontaktów międzynarodowych, służących nawiązywaniu współpracy na rzecz rozwoju demokracji, rynku, nauki, kultury, sztuki i oświaty oraz wymiany informacji;
- inicjowanie i wspieranie programów szkolenia specjalistów różnych dziedzin dla powstających i rozwijających się instytucji rynku, demokracji i samorządu lokalnego;
- współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionym w celach działania Fundacji;
- organizowanie i koordynowanie pilotażowych programów badawczych oraz pracy grup ekspertów;
- wspieranie i organizowanie kursów, szkoleń, seminariów, warsztatów tematycznych;
- wspieranie i prowadzenie działalności badawczej;
- wspomaganie społecznych inicjatyw zbieżnych z celami Fundacji;
- prowadzenie poradnictwa obywatelskiego, w postaci niezależnych usług wspierających samodzielność obywateli;
- działania na rzecz interesów grup marginalizowanych społecznie;
- rozwijanie własnego programu stypendialnego dla młodych naukowców, specjalistów i działaczy społeczno politycznych;
- współpracę z osobami, instytucjami krajowymi oraz zagranicznymi prowadzącymi działalność w zakresie objętym działalnością Fundacji;
- Oprócz realizacji inicjowanych przez siebie przedsięwzięć, Fundacja współdziała z innymi instytucjami, organizacjami i osobami dla osiągania wspólnych celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia organizacyjnego, częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia albo pomocy w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł.
- Żadne przejawy działalności Fundacji nie powinny być interpretowane, jako zastępowanie instytucji państwowych w spełnianiu ich statutowych obowiązków.
§ 11
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
Majątek i dochody Fundacji
§ 12
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 10000 (dziesięć tysięcy) złotych, z czego na rozpoczęcie działalności gospodarczej fundatorzy przeznaczają 1000 (jeden tysiąc) złotych. Majątek Fundacji stanowi również inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
§ 13
Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- funduszu założycielskiego i darowizn Fundatorów;
- darowizn, spadków, zapisów;
- dotacji i subwencji osób prawnych;
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
- dochodów z aktywów, nieruchomości i praw majątkowych Fundacji;
- dochodów z majątku Fundacji;
- dochodów z tytułu udziału Fundacji w spółkach;
- dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację.
§ 14
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
§ 15
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w następującym zakresie:
- Prace badawczo-rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk humanistycznych i społecznych (PKD 70.20.I)
- Badanie rynku i opinii publicznej (PKD 74.13.Z)
- Badania i analizy techniczne (PKD 74.30.Z)
- Przetwarzanie danych (PKD 72.30.Z)
- Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 74.14.A)
- Pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 80.42.Z)
- Działalność w zakresie oprogramowania (PKD 72.20.Z)
- Działalność związana z bazami danych (PKD 72.40.Z)
- Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 93.05.Z)
- Pozostała działalność komercyjna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.84.B)
Władze Fundacji
§ 16
- Władzami fundacji są:
- Rada Fundacji
- Zarząd Fundacji
- Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia z tytułu udziału w pracach tego organu, z wyjątkiem zwrotu udokumentowanych wydatków związanych z uczestnictwem w pracach tych organów, w tym kosztów podróży.
Rada Fundacji
§ 17
- Rada Fundacji jest organem stanowiącym, kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada Fundacji może składać się od jednego do sześciu członków.
- W skład Rady Fundacji z mocy statutu wchodzą Fundatorzy.
- Członków składu Rady powołują i odwołują swoją decyzją Fundatorzy.
- Członkostwo w Radzie Fundacji ustaje w przypadku odwołania decyzją Fundatorów, pisemnej rezygnacji z członkostwa lub śmierci członka Rady.
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub ze stosunkiem pracy z Fundacją.
- W razie powołania członka Rady Fundacji, za jego zgodą, do Zarządu Fundacji, lub nawiązania przez członka Rady Fundacji stosunku pracy z Fundacją – członkostwo takiej osoby w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu, odpowiednio na czas pełnienia funkcji lub trwania stosunku pracy.
- Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady. Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, reprezentuje ją na zewnątrz oraz zwołuje i przewodniczy zebraniom Rady.
§ 18
- Rada Fundacji zbiera się, co najmniej raz w roku.
- Radę Fundacji zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu lub Fundatorów, zgłoszony na piśmie.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
§ 19
Do zadań Rady należy w szczególności:
- Powoływanie i odwoływanie Prezesa i członków Zarządu.
- Podejmowanie decyzji o zatrudnieniu członków Zarządu i ustalanie ich wynagrodzenia.
- Ocena pracy Zarządu, przyjmowanie corocznych sprawozdań lub bilansu i udzielanie członkom Zarządu absolutorium.
- Kontrolowanie bieżącej działalności Zarządu Fundacji.
- Wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji.
- Nadzór nad działalnością Fundacji.
- Podejmowanie na wniosek Zarządu Fundacji decyzji o połączeniu z inną Fundacją lub o likwidacji Fundacji.
§ 20
Rada Fundacji w celu wykonania swych zadań jest uprawniona do:
- Żądania od Zarządu Fundacji przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących działalności Fundacji.
- Dokonywania rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji.
Zarząd Fundacji
§ 21
- Zarząd Fundacji składa się z nie więcej niż pięciu osób powoływanych przez Radę Fundacji na czas nieokreślony.
- Rada Fundacji powołuje Prezesa Zarządu.
- Zarząd Fundacji w całości lub jej poszczególni członkowie mogą być odwołani przez Radę Fundacji w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§ 22
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
- uchwalanie regulaminów,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków na wynagrodzenia pracowników Fundacji,e) podejmowanie decyzji we wszelkich sprawach nie przekazanych do kompetencji innych organów,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji i dotacji,
- występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu Fundacji, połączenia z inna fundacją oraz likwidacji Fundacji.
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach, w formie uchwał – zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu,
- O posiedzeniu muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
- Zarząd co roku, do dnia 30 stycznia, zobowiązany jest przedkładać Radzie Fundacji Roczne Sprawozdanie z działalności Fundacji.
Sposób reprezentacji
§ 23
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać Prezes samodzielnie lub łącznie dwóch członków Zarządu w tym Prezes.
- Prezes może upoważnić na piśmie pod rygorem nieważności członka Zarządu do samodzielnej reprezentacji Fundacji. Upoważnienie to może być udzielone do wykonania jednej czynności bądź pod tytułem ogólnym.
- Upoważnienie wygasa wraz z odwołaniem upoważnienia na piśmie pod rygorem nieważności lub ustaniem członkostwa upoważnionego w Zarządzie.
Zmiana Statutu
§ 24
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
Połączenie z inną fundacją
§ 25
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inna fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
§ 26
W sprawach połączenia z inną Fundacją właściwy jest Zarząd, przy czym jego decyzje zapadają w drodze jednomyślnej uchwały i dla swej skuteczności wymagają zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
Likwidacja Fundacji
§ 27
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustawiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Rada Fundacji.
§ 28
Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która w celu wywołania skutków prawnych wymaga zatwierdzenia przez Radę Fundacji.
§ 29
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w RP fundacji o zbliżonych celach.